Welcome to my Blog

Here, I will discuss topics, and current trends on open, online, flexible and technology enabled/enhanced learning (OOFAT), including Massive Open Online Courses (MOOC), Open Educational resourses (OER), Open Educational Practice (OEP, and Open Educational Culture (OEC). In addition I will discuss current trends and news related to quality, innovation, serendipity, rhizome learning, agility, and leadership.

  • Ebba Ossiannilsson

Högre utbildningen står inför något som liknar en identitetskris

Please note that this Blogpost is in Swedish

I tidigare blogposter har jag skrivit om universitetens förändrade roll och uppgifter i en digitala eran.  Jag har hävdat att det krävs ett omtag om universitetens roll. Jag har också hävdat att den 4e industriella revolutionen som förändrar vårt sätt att arbeta, lära, leva, kommunicera oh relatera till varandra också kräver en social revolution.

Många av dagens yrken kommer att försvinna eller omstöpas i grunden. Artificiell intelligens och robotisering gör att många yrken kommer att utföras av maskiner. Hela utbildningar från världsberömda universitet ges numera över nätet. De digitala techprofeterna hävdar att universitetens undervisningsmodell är uttjänad. Frågan är angelägen: vad är ett universitet av i dag och hur ska högre utbildning bedrivas? 

Lars Strannegård, Professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm skiver i DN 20 januari 2019 att vår digitaliserade tid kräver att vi bättre förstår oss själva, men kanske än viktigare att vi blir bättre på att förstå andra. Den empatiska förmågan – att se världen ur den andres perspektiv är nyckeln till inte bara humanism, utan också bättre yrkespraktik. 

Den klassiska bildningstanken borde få större utrymme i universitetsvärlden. Kulturen tar oss till platser dit fakta och vetenskap inte når. Och det är kanske dags för den nya regering som tillräder i dag att slå ihop kulturen och forskningen i ett departement

Lars Strannegård

  • Ebba Ossiannilsson

Det är dags att sluta prata om skärmtid

Please note this post is in Swedish

Igår den 21 januari 2019 skrev Siri Helle i DN att det är dags att sluta prata om skärmtid. Intressant med tanke på Regeringsförklaringen den 21 januari 2019 om mobilförbud i skolan.

Forskning visar redan väl att 4e industriella revolutionen och ökade digitalisering i samhället förändrar vårt sätt att leva, lära, umgås, arbeta, kommunicera och relatera till varandra
.. det är så redan och kommer att bli än mer.

Helle menar att det är dags att vi nyanserar diskussionen. Visst mobiler och sociala medier kan göra oss stressade, ofokuserade och ytliga. Men det är bara halva sanningen. Forskning visar att det finns massvis av användningsområden som faktiskt stärker våra relationer och får oss att må bättre. 

Dessutom talas det enbart om skärmtid då det gäller den unga generationen och skärmtid för barn och unga diskuteras ofta. Samma diskussion borde också gälla den äldre generationen och deras tv-tittande. Varför ifrågasätter ingen de äldre överviktiga och den tid de tillbringar i tv-soffan frågar sig Helena Olsson? (visserligen från en artikel publicerad  DN Åsikt  1 decmeber 2017, men tänkvärt). Läs mer här

Continue reading

  • Ebba Ossiannilsson

On the elephant in the room

Stefan Nilsson, a researcher at the University of the West, has recently defended his doctoral thesis on Designing for technology-mediated collaboration. Read more below. Even earlier research has shown the same about self-knowledge. Ossiannilsson showed already in 2012 in her thesis about Benchmarking e-learning in higher education, that self-knowledge, collaboration ability, coordination, inclusion, empathy, communication, collaboration and problem-solving are developed during distance studies. Today we call such abilities 21st-century skills, which are often highly sought after in today's labor market. Why not then acknowledge the utilization of such abilities, for example in the form of learning outcomes (education and learning goals). In the follow-up of Statistics Sweden's survey of distance education for Lund University in 2014, Students attitudes to distance education Ossiannilsson also showed that self-awareness and self-discipline developed to a greater extent for distance students than the comparison that did with campus students. Even problem-solving skills, communication, and collaboration indicated the students that they learned and could deepen through distance studies.

min avhandlingStudenters attityder till Distansutb

Continue reading

  • Ebba Ossiannilsson

Davos 2019

The global elite gathers in Davos for the annual World Economic Forum (WEF) in Davos 22-25 January 2019. WEF gathers thousands of leaders from the economic and political global elite of the Swiss little alpine town of Davos. The theme of this years WEF is:

 How decision makers should handle what is called the fourth industrial revolution.

Even the young 16 years Climate Activist from Sweden Greta Thunberg will be there.

This fourth wave of globalization must be focused on human, inclusive and sustainable," writes Davos founder Professor Klaus Schwab in a comment. According to Schwab, it is about managing what he calls a period of extensive global instability caused by both technical and geopolitical development.

Continue reading

  • Ebba Ossiannilsson

New trends and innovations for 2019

Over the last year, educational innovators around the world have predicted trends and innovations in education and teaching and learning. The definitions of student success, personalized approaches, and wholly new models of school and educational organizations have also been re-defined. For many, the very real challenges of change management and discovering ways to promote scale with quality dominated 2018.

Looking ahead, Clayton Christiansen Institute (The director of education research Julie Freeland Fisher, 8 January 2019) is watching for five big ideas in 2019, Read more here

Another prospective report is the seventh report Innovative Pedagogy, produced by The Open University in collaboration with the Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), University of Bergen, Norway, proposes ten innovations that are already in currency but have not had a profound influence on education in their current form. Read more here.

The themes for this year 2019 are:

Continue reading

i4quality.se
Ebba Ossiannilsson is an e-learning expert and consultant with a range of research interests in the use of digital technologies for learning, teaching and research.
Follow me

delicious logo bw     https://www.researchgate.net/profile/Ebba_Ossiannilsson     https://www.slideshare.net/EbbaOssiann/

design & produktion: SL Development - responsiva webbplatser som fungerar på allt från datorer till smarta mobiltelefoner